Zīmolam Breitling tradīcijas un inovācijas ir kā divi vienas lidmašīnas spārni – viens bez otra tie nevar. Tomēr, tēlaini izsakoties, noturēt tādu mašīnu gaisā nav viegls uzdevums. «Tas ir liels izaicinājums. Modernums un uzticība vēsturei ir loti smalks dizaina un tehnisko īpašību balanss,» izstādē Baselworld sacīja Žans Pols Žirardēns, Breitling viceprezidents.
Pamēģināsim domās uzspēlēt tādu spēli – nosaucam kādu preču zīmolu un ātri pasakām asociāciju, kas pirmā ienāk prātā. Nav šaubu, ka absolūtais vairākums cilvēku Breitling uzreiz sasaistīs ar aviāciju. Tomēr pats sākums bija nedaudz citāds, jo aviācija tolaik vēl bija bērna autiņos. 1884. gadā šveicietis Leons Breitlings (Uon Breitling) nolēma pievērsties pulksteņiem un jau no paša sākuma izvēlējās specifisku nišu – hronogrāfus un hronometrus.
Precīzie instrumenti bija paredzēti sportam, zinātnei, rūpniecībai, bet tos ievēroja arī autosacīkšu entuziasti un vēlāk arī aviatori. Šī uzmanība bija pelnīta, jo 1915. gadā Breitling radīja pirmo hronogrāfu ar vadības taustiņu, savukārt 1923. gadā ieviesa patentētu sistēmu, kad Stop/Start funkcijas tika atdalītas no hronogrāfa uzstādījumiem (reset). Šī inovācija deva iespēju aprēķināt vienu pēc otra ejošus laikus, pievienot papildu laikus pie sākotnējā, turklāt, lai to izdarītu, hronogrāfs nebija jāatgriež nulles stāvoklī. Funkcija bija ļoti noderīga dažādiem sporta veidiem, kā arī aviatoriem, kuriem bija ērtāk aprēķināt lidojuma laikus.
Pagājušā gadsimta trīsdesmitajos gados Breitling vārdu varēja ieraudzīt uz pilotu kabatas pulksteņiem, vēlāk – uz rokaspulksteņiem, kā arī lidmašīnu ierīču paneļos. Piemēram, Karaliskie britu gaisa spēki tos iemontēja Otrā pasaules kara laika iznīcinātājos.
Visbeidzot 1934. gadā Breitling pabeidza formēt mūsdienu hronogrāfa tēlu: tika izveidots otrs – atsevišķs taustiņš, kas atgriež hronogrāfa rādītāju nulles stāvoklī. Pēc neilga laika šādu sistēmu sāka izmantot arī konkurenti – tas kļuva par mūsdienu hronogrāfu standartu. 1969. gadā Breitling spēra vēl vienu milzīgu soli uz priekšu un iepazīstināja ar pasaulē pirmo hronogrāfu, kuram bija automātisks mehānisms.
1952. gadā tirgū debitēja modelis Navitimer, kas var veikt visus navigācijai būtiskos laika aprēķinus. Tas ātri vien kļuva par pilotu un aviācijas entuziastu kulta lietu. Navitimer ir vecākais līdz šim bez pārtraukuma ražotais hronogrāfs un bija arī pirmais tāda tipa pulkstenis, kas ir atradies kosmosā.
1962. gadā tāds bija astronautam Skotam Kārpenteram, kurš lidoja ar Aurora 7. Sešdesmitajos un septiņdesmitajos gados, kad strauji attīstījās komerciālā aviācija, stacionārie Breitling hronogrāfi un arī pulksteņi kļuva par dažādu aviolīniju laineru, kā arī pilotu aprīkojuma standartu.
Tomēr, neraugoties uz lielisko reputāciju un popularitāti, šiem pulksteņiem pietrūka viena būtiska komponenta – pašiem savu manufaktūras mehānismu, kas, kā mēdz teikt, atšķir zēnus no īstiem vīriem. Šis rubikons tika pārvarēts 2009. gadā, kad Breitling Chronometrie darbnīcās tika radīts Caliber 01 – uzticams un precīzs automātiskais hronogrāfa mehānisms.
TRADĪCIJU TURPINĀTĀJI
Ironiski, bet Breitling vēsture, kas turpinās kopš 1884. gada, ir cieši saistīta ar paša zīmola tēlu. Tas nebija vilciens, kurš visu laiku raiti ripojis pa taisnām sliedēm, bet drīzāk lidmašīna, kas nokļuvusi turbulences zonā, kārtīgi sapurināta, tomēr veiksmīgi spējusi pievarēt melnos vētras mākoņus.
Viens no smagākajiem posmiem bija astoņdesmitie gadi. Otrā pasaules kara laikā šveices pulksteņu industrija ļoti nostiprinājās, tā bija rūpīgi lolota un sargāta valsts rūpniecības nozare. Līdz astoņdesmito gadu sākumam tā plauka un zēla, aizņemot aptuveni 50% pasaules tirgus. Tomēr visu mainīja tirgū parādījušies lēti un masveidā ražoti kvarca pulksteņi. Šis Šveices pulksteņu industrijas melnais posms tiek dēvēts par kvarca krīzi, un tā negāja secen arī Breitling.
Šveiciešu avoti ziņo, ka 1978. gadā Breitling, atlaižot pēdējos 24 darbiniekus, pilnībā apturēja darbību. Tomēr tas nebija vienīgi kvarca krīzes dēļ; bija arī vēl viens ļoti nozīmīgs iemesls – tajā laikā jau smagi slimoja kompānijas vadītājs Villijs Bretilings (Willy Breitling), kurš 1932. gadā bija pārņēmis vadību no uzņēmuma dibinātāja Leona dēla Gastona Breitlinga (Gaston Breitling).
1979. gadā smagi slimais Breitlingu dinastijas pārstāvis pārdeva firmu Ernestam Šneideram (Ernest Schneider), nelielas pulksteņu kompānijas Sicura īpašniekam. Pēc līguma pircējam pienācās arī tiesības uz jau labi zināmajiem zīmoliem Breitling un Navitimer. Villijs Breitlings nomira nepilnu mēnesi pēc darījuma.
Tā beidzās viena ēra un sākās cita. 1982. gada beigās firma pārcēlās uz citu vietu un tika reģistrēta ar jaunu vārdu – Breitling Montres S.A. Ernestam Šneideram bija inženiera grāds, viņš bija arī pilots-amatieris un negrasījās sēdēt, rokas klēpī salicis – viņš nolēma mehāniskajos pulksteņos iestrādāt arī elektroniskos moduļus.
Tas bija kaut kas jauns, bet šī iecere attaisnojās, un arī tagad dažādos modeļos ir sastopama šāda kombinācija.
Pēc tam par kompāniju sāka rūpēties Ernesta dēls Teodors, savukārt Žans Pols Žirardēns (Jean-Paul Girardin) ir tās viceprezidents. Šis divu vīru tandēms ir galvenais kompānijas dzinulis. Jāatzīmē, ka Breitling joprojām ir privāta, ģimenes pārvaldīta kompānija, kādas Šveicē tagad ir retums.
TĒLS PĀRI VISAM
Tagad Breitling tiek saukts par oficiālu pasaules aviācijas piegādātāju. Tā arī ir, jo specifiskais pulkstenis ir obligāts navigācijas instruments un neatņemama pilotu piederumu daļa. Bet vai tos nēsā tikai piloti un aviācijas entuziasti?
Šeit var vilkt paralēles, piemēram, ar populārajām Bombadier vai tā saucamajām bomber jacket stila jakām, kas pēc ASV karaspēka Aviācijas apģērba departamenta iniciatīvas tika izveidotas 1917. gadā. Divi pasaules kari, izcilu pilotu fotogrāfijas, simtiem Holivudas filmu šo apģērbu izvirzīja cool kategorijā, un tagad tā ir neatņemama modes industrijas daļa. Ir tūkstošiem šo jaku variāciju – no absolūti klasiskiem ādas darinājumiem līdz krāsainām, pat ekstravagantām jakām no dažādiem audumiem. Tas ir stila avangards, kuru vīriešiem un sievietēm rada arī slavenākie modes nami.
To pašu var teikt par Breitling pulksteņiem. Tos pērk un valkā gan vīrieši, gan sievietes – cilvēki, kuriem nekad nav bijis un nebūs pilota licences. Tomēr viņi jūsmo par šī zīmola tradīciju, kā arī tā DNS. Tas ir viens no spilgtākajiem luksusa industrijas piemēriem, kad liela daļa patērētāju produktu izvēlas ne tāpēc, ka tam ir kādas vitāli svarīgas un specifiskas papildu funkcijas, bet tāpēc, ka viņus valdzina tā stils un tēls. Un, saprotams, šveiciešu kvalitāte.
Pēdējos gados uz viļņa ir hronogrāfi – pulksteņi, kuriem ir laika posmu rēķināšanas funkcija. Breitling ir tieši šīs nozares speciālists – šīs funkcijas nav tikai dažiem modeļiem. Tomēr, runājot ar dažādu šveiciešu kompāniju pārstāvjiem par šī hronogrāfa fenomenu, kļūst skaidrs, ka liela daļa pulksteņu īpašnieku šo funkciju izmanto ļoti reti vai neizmanto nemaz. Popularitātes iemesls ir lieliskais dizains: papildu taustiņi uz korpusa, mazas papildu ciparnīcas. Tāds pulkstenis nav vienkārši aksesuārs, bet gan efektīga laika skaitīšanas mašīna, kas lieliski piestāv gan pie lietišķa, gan pie brīvā laika apģērba.
Funkcijas, kuras lietotājs visbiežāk neizmanto, vai iespējas, kuras vienkārši nav fiziski iespējams izmēģināt, ir vēl viens luksusa preču (arī pulksteņu) fenomens. Vai esat kādreiz mēģinājuši ar savu jauno Range Rover pārvarēt metru dziļu, ar lieliem akmeņiem klātu ūdens šķērsli, lai gan tas publiski tika demonstrēts Londonas Karaliskajā baleta skolā oficiālās prezentācijas laikā? Varbūt kādreiz izmēģinājāt savas automašīnas skaņu sistēmas Bang Et Olufsen deklarēto 1400 vatu jaudu? Ja jums patīk niršana, bez šaubām, jums ir arī tam paredzēts pulkstenis. Uz Breitling Superocean 42 ciparnīcas ir uzraksts 1500 m, savukārt uz Breitling Avenger II Seawolf ciparnīcas redzams vēl iespaidīgāks skaitlis – 3000 m. Gan viens, gan otrs pulkstenis ir paredzēts profesionālai niršanai ar elpošanas maisījumiem. Tomēr kāds ir vislielākais dziļums, kādā esat niruši Baltijas jūrā, Vidusjūrā vai Indijas okeānā?
Mums apkārt ir dažādas kvalitatīvas lietas ar iespējām, kuras mēs nekad neizmantojam. Bet tas arī ir tas fenomens, par kuru runāju, – es to neizmantoju, varbūt nekad neizmantošu, bet es zinu, ka varu. Tas patērētājam sniedz lielu gandarījumu, kas ir katra zīmola sapnis.
ĻAUTIES PIEDZĪVOJUMAM
Arī jaunākie Breitling modeļi par visiem 100% atbilst šai filozofijai – tie ir uzticami, daudzfunkcionāli, profesionāli laika skaitīšanas instrumenti, pulksteņi, kas paredzēti ikdienas lietošanai, tomēr vienlaikus tie aicina ļauties piedzīvojumam un nepievils jūs nekādā situācijā.
Maija beigās tika prezentēts modelis S3 ZeroG. 2015. gadā kompānija S3 (Swiss Space Systems) plašai publikai piedāvās lidojumus, kuru laikā būs iespēja izbaudīt bezsvara stāvokli, savukārt Breitling, galvenais projekta partneris, šo lidojumu dalībniekus apgādās ar speciālu hronogrāfu. Projekts ZeroG tiks īstenots vairāk nekā 15 vietās visā pasaulē. Deviņdesmit minūšu ilgā lidojumā speciāli aprīkota lidmašīna veiks 15 parabolu, savukārt dalībnieki to laikā varēs 20-25 sekundes izbaudīt bezsvara stāvokli.
Speciāli šim projektam izveidotais hronogrāfs, ar kuru tā dalībnieki varēs precīzi aprēķināt, cik ilgu laiku tie pavadījuši bezsvara stāvoklī, ir izgatavots no melna, īpaši izturīga, bet viegla titāna, un tam ir SuperQuartz mehānisms, kas ir desmit reižu precīzāks par parasto kvarca mehānismu.
Kopā ar lidojuma kostīmiem šie pulksteņi paliks dalībniekiem par piemiņu. Šķiet, daudziem tas būs lielākais piedzīvojums mūžā. Atliks tikai šādu pulksteni kopā ar fotogrāfiju skaisti ierāmēt un pielikt darba kabinetā pie sienas – un ar ko es gan esmu sliktāks par seru Ričardu Brensonu? Bez šaubām, šāda kabineta rota uz biznesa partneriem atstātu krietni lielāku iespaidu nekā Baccarat viskija karafe ar glāzēm vai apšaubāma autentiskuma japāņu samuraju zobens katana speciālā tureklī.
Pamatvērtības un zīmola filozofija lieliski atspoguļojas arī citā labi zināmā līnijā. Nav taču obligāti jābūt lainera pilota licencei, lai varētu nēsāt Navitimer, tāpat arī nav jābūt Žaka Īva Kusto pēctecim, lai iegādātos Superocean Chronograph Steelfish. To pašu var teikt arī par Breitling for Bentley. Tas ir angļu stila un šveiciešu precizitātes sakausējums. Pagājušajā gadā šo divu zīmolu partnerattiecības svinēja savu desmitgadi un tika pārceltas jaunā kvalitātē. Viena no obligātajām elitāro automobiļu pazīmēm ir to dzinēji – nevar taču iedomāties ekskluzīvu auto ar kāda cita ražotāja dzinēju!
Tāds pats likums valda arī horoloģijas pasaulē – ja vēlies būtpremier līgas spēlētājs, tev jābūt paša ražotiem manufaktūras mehānismiem. Pērn debitēja trīs jauni šīs līnijas modeļi: Bentley B06, Bentley B04 GMT un Bentley B05 Unitime, kas paredzēti aizrautīgiem ceļotājiem un vispār praktiskiem cilvēkiem. Tiem visiem ir mehānismi, kas izgudroti un izveidoti Breitling Chronom&rie darbnīcās; visiem ir COSC sertifikāts. Šajā gadā gammu paplašināja jauns modelis Bentley GMT Light Body B04 – ļoti praktisks ceļotāja pavadonis.
Breitling izceļas arī ar to, ka tam nav tikai viens modelis, kura pamatu veido mehānisks mehānisms, bet ir arī elektronisks modulis. Līdz ar to tas kļūst funkcionālāks un lietotājam tiek piedāvātas specifiskas papildu funkcijas. Viens no tādiem produktiem ir Breitling Emergency – unikāls modelis, kas, tāpat kā tā priekšgājējs, reāli var glābt cilvēku dzīvības. Tagad tiek pilnībā izstrādāta oficiāla sertificēšanas procedūra, un tas tiks prezentēts vēl šovasar.
BRĪDINĀJUMS: izmantot tikai reālas kritiskas situācijas gadījumā tāds uzraksts ir iegravēts uz šā pulksteņa pamatnes. To vajadzētu ņemt vērā un nemuļķoties – neizvilkt pulkstenī iemontētās antenas. Ja, dodoties izbraucienos ar draugiem, piemēram Apvienotajā Karalistē vai ASV, jūs vēlētos palielīties un to izdarītu, notiktu divas lietas. Pirmā – pēc kāda laika parādītos glābēju helikopters. Otrā – par viltus izsaukumu nāktos samaksāt milzīgu sodu.
Šis modelis lieliski atspoguļo galveno Breitling saukli – Instruments for Professionals. 1995. gadā klajā nākušais Emergency bija un joprojām ir vienīgais pulkstenis tirgū, kuram ir avārijas radiosignāls (personal locator beacon – PLB). Pirmā modeļa PLB darbojās starptautiskajā analoģiskajā 121,5 MHz frekvencē, tomēr 2009. gadā tika nolemts pakāpeniski no tās atteikties, un tagad pavadoņiem dažādi PLB visbiežāk sūta digitālu signālu 406 MHz frekvencē. Tomēr 121,5 MHz signālus vēl aizvien uztver virszemes stacijas, kuģi un lidmašīnas, tāpēc tas joprojām ir uzticams un nozīmīgs sistēmas elements.
Otrās paaudzes pulkstenī ir iestrādāta svarīga inovācija – Breitling Emergency II raidītājs sūta SOS signālus uzreiz abās frekvencēs, savukārt radiosignālus uztver starptautiskā COSPAS-SARSAT pavadoņa sakaru sistēma. Ja ceļojat, medījat vai zvejojat ļoti nomaļās pasaules vietās vai vēlaties, lai jahtai būtu papildu drošības garantija, tāds pulkstenis ir neaizstājams. Par Emergency var pastāstīt desmitiem elpu aizraujošu veiksmīgas izglābšanās stāstu.
Pavasarī Bāzelē Breitling demonstrēja arī daudzfunkcionālu pulksteni ar pirmo in-house kvarca mehānismu. Pilotiem paredzētais pulkstenis piedāvā daudz jaunu un interesantu iespēju arī pasažieriem. Tomēr, kad runājam par elektroniskiem pulksteņiem un to evolūciju, aizvien biežāk iztēlojamies viedpulksteņus. Kā apgalvo Breitling vadītāji, inovācijas ir vitāli svarīgas, lietotāji un zīmola entuziasti tās vienmēr nepacietīgi gaida. Tomēr šveicieši ievēro tradīcijas un arī nākotnē negrasās atkāpties no nosacījuma, ka pulkstenim ir jābūt pulkstenim. Tas ir individuāls daudzfunkcionāls instruments, nevis palīgierīce – vēl viena sakarība ar telefonu vai datoru.